Nu ştim alţii cum sunt, dar noi ne simţim acasă în Muzeul nostru. Adică ne simţim bine, ne place să privim în jur în sălile prietenoase cu pereţi pictaţi, pline de obiecte frumoase sau surprinzătoare sau, dimpotrivă, familiare. Ne simţim mai aproape de părinţi şi simţim totodată că aici avem ce povesti şi copiilor. Muncind împreună mai mult de jumătate din zi, din când în când între noi se coagulează relaţii apropiate, asemănătoare relaţiilor de familie. Nu ştiţi dacă să ne credeţi? Exagerăm poate? Veniţi acasă la Muzeul Ţăranului şi verificaţi...
Serii. Multiplii. Realisme.
Un proiect de: Nicu Ilfoveanu
Curator: Alina Șerban
Vernisaj: vineri, 19 octombrie, ora 17.30
Muzeul Național al Țăranului Român // Sala „Școala Satului”
Joi, 25 octombrie, între orele 17.00 și 18.00: tur al expoziției alături de artist și de curator
Expoziția va rămâne deschisă până în 28 octombrie 2012
Obiect de istorie, de amintire, de simbol, dar cel mai adesea, astăzi, de marcaj geografic, monumentul de for public este de fapt un recipient al trasăturilor, complexelor și fascinățiilor colective. Corespondentele intime pe care le stabilește cu diversele configurații ale sferei publice și ale locului în care se află creează practic o nouă istorie – una pe care monumentul o spune de fiecare dată altfel și altor oameni. Sensul invizibil al acestui artefact îl transformă fie într-un spațiu de comunicare și interactiune al valorilor comune, fie într-unul de rezistență împotriva unor forme de colonizare și postulare a unei identități monolite. Ca agenți circumstanțiali, monumentele publice devin teritorii de coexistență a diferite mărturii, traume și realități cotidiene.
Serii.Multiplii.Realisme. îşi îndreaptă atenţia asupra construirii unei serii fotografice având ca subiect monumentele publice ridicate în amintirea Primului Râzboi Mondial în mediul rural. În peisajul taciturn al acestor sate este surprins profilul fragil al soldaţilor, eroi cunoscuţi, dezvăluind nu doar o experienţă istorică comună, ci şi un univers supus în ultimii ani unor transformări radicale. Aparent detaşate de fundalul lor, viaţa acestor personaje stinghere oferă trecătorului o incursiune într-o practică socială colectivă. Straturile acestei practici activează, dincolo de uitare şi resemnare cotidiană, forme aparte de reprezentare a sferei naţionalului şi de interpretare a discursului public.
Demersul lui Nicu Ilfoveanu este de a destabiliza retorica tradiţională ce însoteşte naraţiunea acestor monumente, propunând o alternativă de lucru şi citire. Există un numitor comun al acestor imagini, şi anume o relaţie intimă cu spaţiul, cu teritoriul viu al satului, devenit instrumentul unor proiecţii colective. Afinitatea cu acest peisaj reîntăreşte pentru fiecare comunitate prezenţa unor ritualuri şi istorii care construiesc într-un mod subiectiv identităţi naţionale. Nu în ultimul rând, proiectul lui Nicu Ilfoveanu permite o observare a mirajului comemorării, a morţii şi a orizonturilor de reprezentare publică, urmărind percepţia acestor monumente la nivel local atunci, când au fost construite, şi acum, în prezent.
Expoziţia este însoţită de o publicaţie bilingvă cu contribuţii de Claude Karnoouh (sociolog şi antropolog francez), Gheorghe Negustor (doctorand Facultatea de Istorie, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj) şi Nikolai Vukov (profesor asociat la Institutul de Studii de Etnologie şi Folclor, Sofia).
Un proiect organizat de: Asociaţia pentru Artă Ilfoveanu.
Un proiect finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Parteneri: Muzeul Ţăranului Român, Bucureşti; Muzeul Naţional Militar, Bucureşti; Liliana & Peter Ilica Foundation for the Endowment of the Arts, Square Media
Colaboratori: Vlad Gherghiceanu
înapoi la pagina principală