Cladirea Muzeului Naţional al Ţăranului Român este amplasată în Piaţa Victoriei din Bucureşti, alături de Muzeul de Ştiinţe Naturale "Grigore Antipa" şi de Muzeul de Geologie. Cel numit cu întocmirea proiectului şi conducerea lucrarilor va fi arhitectul N. Ghika-Budeşti, strălucit reprezentant al şcolii autohtone de arhitectură care, potrivit opţiunii muzeologice a etnografului şi directorului Alexandru Tzigara-Samurcaş, trebuia să înalţe "un palat al artei pământene", dispus sub forma incintelor de tip monastic.
După 29 de ani, la capătul unor nesfârşite întreruperi, se va finaliza, în 1941, luând înfăţişarea actualului monument de arhitectură, sediul Muzeului Ţăranului Român.
Ilustrare a stilului neoromânesc inspirat din fondul arhitectural tradiţional, cu deosebire cel brâncovenesc, lucrarea se remarcă prin expresivitatea ansamblului compoziţiei completată cu utilizarea ponderată a elementelor decorative florale şi zoomorfe. Zidăria aparentă de cărîmidă roşie, marile ferestre reunite sub arcade, coloanele logiei, balustrada, elementele traforate, eleganta siluetă a turnului central cu imaginea foişorului amintind de clopotniţele vechilor mănăstiri ş.a. conferă cladirii somptuozitatea măsurată a unui adevarat palat al artei.
In anii '60, clădirii i se adaugă un corp central de birouri şi săli conexe, construit însă, prin nesocotirea totală a datelor stilistice de bază ale concepţiei lui N. Ghika-Budeşti. Noua construcţie, amplasată lăturalnic, în spatele monumentalului edificiu, se individualizează, de asemenea, printr-un mozaic de proporţii, realizat în spiritul perioadei cvasi-proletcultiste a totalitarismului comunist.
We wear culture: De la Coco Chanel la portul tradițional românesc
Google prezintă cea mai mare expoziție virtuală dedicată modei și stilului, care reunește 3000 de ani de cultură vestimentară. Proiectul „Purtăm cultură” („We wear culture”, în original), lansat de Google Arts & Culture, este rezultatul colaborării cu Muzeul Național al Țăranului Român (MNȚR), la care se adaugă peste 180 de instituții de cultură din New York, Paris, Londra, Tokio și multe alte locuri de pe mapamond.
Cu ajutorul tehnologiei, vizitatorii pot explora milenii de evoluție a stilului, de la mătasea care dă numele binecunoscutei rute comerciale Drumul Mătăsii, la moda de la Versailles și până la punk-ul britanic și povestea blugilor. Piese de vestimentație care au influențat generații întregi, precum tocurile lui Marilyn Monroe sau rochia neagră a lui Coco Chanel, sunt readuse în prim plan-prin realitatea virtuală. Expozițiile cuprind tendințele care au schimbat moda de-a lungul timpului, momente de cotitură și personaje care și-au pus amprenta asupra ei: Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Cristóbal Balenciaga, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior, Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Manolo Blahnik, Gianni Versace, Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Vivienne Westwood, Miyake Issey și mulți alții.
Colecția „Haina țărănească” prezentată de MNȚR în cadrul proiectului „We wear culture” este dedicată portului tradițional din zona României. Expoziția virtuală cuprinde 27 de artefacte vestimentare, care se adaugă colecțiilor MNȚR deja existente pe platforma Google Arts & Culture.
“Fără pretenția de a fi exhaustivă, expoziția <Haina țărănească> este o călătorie virtuală și în același timp una simbolică, care recuperează frumusețea unui patrimoniu țărănesc divers și complex, recontextualizând imaginea despre artă și meșteșug. Această expoziție creează publicului oportunitatea de a descoperi virtual patrimoniul de excepție al MNȚR, a cărui expunere permanentă este închisă temporar pentru lucrări de consolidare și restaurare a clădirii-monument istoric”, spune Liliana Passima, manager MNȚR.
Piesele prezentate în expoziția MNȚR sunt însoțite de o coloană sonoră din colecția „Ethnophonie” a Muzeului Național al Țăranului Român: doine, hore, învârtite, brâuri.
Experți în modă, curatori, designeri, universități, muzee și ONG-uri din întreaga lume au colaborat pentru crearea expozițiilor din proiectul „Purtăm cultură” prezentat de Google Arts & Culture, cu scopul de a arăta că moda este parte din cultura universală, o formă de artă cu impact asupra întregii societăți. Pentru expunerea colecțiilor a fost utilizată cea mai recentă tehnologie Google, inclusiv realitate virtuală, video-uri la 360° și imagini de rezoluție foarte înaltă, care permit zoom pe detalii imperceptibile ochiului liber.
Expoziția „We wear culture” este accesibilă la g.co/wewearculture și prin aplicația Google Arts & Culture, disponibilă pentru iOS și Android.
„We wear culture” în cifre:
• Peste 180 de parteneri (culturali și designeri) din 42 de țări
• Peste 400 de expoziții virtuale, adunând 30.000 de imagini, video-uri și alte documente
• 4 expoziții în realitatea virtuală dedicate unor piese legendare
• Peste 700 de imagini gigapixel
• Acces pentru vizite virtuale Street View în peste 40 de locuri
Despre Google Arts & Culture
Google Arts & Culture este o platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric și cultural din întreaga lume, prin intermediul internetului. Oricine poate astfel explora picturi, desene, sculpturi, fotografii, artefacte religioase, manuscrise și multe alte obiecte din muzee și colecții din toată lumea. Google Arts & Culture reunește peste 1000 de muzee din toata lumea. Aplicația Google Arts & Culture este accesibilă gratuit din browser-ul de internet, pe iOS și Android.
înapoi la pagina principală