Catre Tur Virtual
RIRI

Irina Nicolau, etnolog şi scriitoare (sic), co-organizator, alături de Horia Bernea, al Muzeului Ţăranului Român, coordonatoare a 6 volume de memorie orală, autoare a 8 cărţi de etnologie alternativă, creatoare de cărţi-obiect, haine şi bijuterii, iubitoare de obiecte Kitsch, de prieteni şi de joacă.

Într-o zi, era prin omienouăsuteoptzecişiceva, am primit o scrisoare de la Irina. Reuşise să plece la Atena, în vizită la mătuşa ei. E obligatoriu să menţionez că primise mai întîi un răspuns oficial şi negativ de la Paşapoarte şi că fusese nevoită să ceară audienţă la Miliţie, în speranţa că le va schimba hotărîrea. S-a pregătit îndelung, şi-a tras părul spre spate cu o cordeluţă albă, l-a adunat într-un ghemotoc pe ceafă, s-a îmbrăcat cu o bluză albastră cu guleraş alb şi cu o fustă dreaptă, nu s-a fardat deloc, şi-a scos din degete inelele ei celebre şi a avut grijă să arate tîmp şi ponosit. Nu mai ştiu ce i-a spus ofiţerului sau ce-o fi fost el, dar a reuşit să obţină în final paşaportul. Şi iată, revin, îmi trimisese o scrisoare! Un plic elegant, cu miros de lipici occidental, pe care l-am deschis respectuos cu coupe-papier-ul, ca să găsesc înăuntru o bucată de hîrtie igienică pe care scria cu tuş maro EXACT AŞA MĂ SIMT EU AICI. RIRI

Mult mai tîrziu, în 2000, amîndouă am făcut împreună cu o prietenă mai tînără un album despre icoanele de la Sibiel. Datorită machetei imaginate de Irina, a rezultat un obiect cu adevărat frumos. Doar că, pentru că fusese greşit legat, era de ajuns să răsfoieşti volumul, ca să se desfacă în file multicolore. De cîte ori a dăruit cîte un exemplar, Irina a scris pe pagina de gardă A SE CITI DE PREFERINŢĂ ÎNCHIS. RIRI

Ce învăţăm noi din aceste două întămplări? Păi, în primul rînd, că Irina Nicolau se simţea RIRI; în al doilea rînd, că avea un dar al scrierii esenţiale, cu cuvinte simple, scurt şi foarte cuprinzător; în al treilea, că îi plăcea să lucreze laolaltă cu prietenii. Şi, în general, că ştia să transforme neplăcerile sau greşelile, în acidente hazoase şi memorabile.

Din păcate, cărţile ei au ieşit de cele mai multe ori în tiraje minuscule, aşadar au fost citite în principal de către prieteni (Irina dăruia tot ceea ce primea ca drepturi de autor şi apoi cumpăra ca să poată dărui în continuare) şi apoi citite de cei care le împrumutau de la prietenii prietenilor. Prietenia generoasă, plutind în jurul ei ca un abur, a condus la un fenomen care s-a manifestat abia după ce Irina a plecat dintre noi: pe urmele ei s-a construit o comunitate sui generis de oameni foarte diferiţi, care se simt şi astăzi apropiaţi unul de celălalt doar în virtutea sentimentelor pe care le-a semănat ea în fiecare; unii abia apucaseră să o descopere, alţii o cunoscuseră demult şi se îndepărtaseră din te miri ce motive; unii, foarte tineri, s-au format profesional sub aripa ei, alţii au adoptat-o (sau au fost adoptaţi?) ca rudă apropiată.

Ioana Popescu

Call for Theme Proposals for MARTOR Issue Numbers 27/2022 and 28/2023




Deadline for receiving proposals: 30th of September 2020
The proposals are to be sent at: revistamartor@gmail.com



The annual MARTOR. The Museum of the Romanian Peasant Anthropology Review, established in 1996, and thus entering its twenty-fourth year of uninterrupted publication, is a thematic interdisciplinary international journal that publishes academic articles from the fields of anthropology, ethnology, visual anthropology, museum studies, history, ethnomusicology, and art history. Although intended mainly for an academic audience, the Review is designed to be accessible to a wider audience too. The articles are published in either English or French in accordance with the journal’s submission guidelines to be consulted at martor.muzeultaranuluiroman.ro/for-authors. The journal accepts articles for publication based on a double-blind peer review process.

In addition to the print edition (300 to 800 copies/issue number) and publication on the dedicated website, MARTOR Review is listed and indexed in international databases: EBSCO, CEEOL, Index Copernicus, and Anthropological Index Online (AIO), and as of April 2018 it was also included in the MLA – Modern Language Association, Directory of Periodicals. Its featuring in international databases provides the museum with exponentially larger visibility within academic and professional environments, making the inclusion of the journal in more databases a priority.

In addition to the academic articles addressing the annual theme, the Review includes a Museum Studies section, showcasing the latest projects of the Museum of the Romanian Peasant, as well as other museums, and two more sections, Field Notes and Book Reviews. All the published texts are relevant for the established annual theme. Not least, the Review benefits from excellent graphic conditions in the form of highly expressive photographs, bridging art and ethnography and enhancing the sections of the journal. Further, the focus on visual anthropology is one of the Review’s distinguishing features.

We invite theme proposals for the MARTOR Review issues to be published in 2022 and 2023.

Given the interdisciplinary and editorial strategy adopted by MARTOR Review to pursue indexing in a large number of databases, the proposed theme must be theoretically significant for the field and international in its scope.

Please use the following format for your submissions:

• Title of the proposed theme;
• Editors (along with institutional affiliation);
• Importance of proposed theme (at least two arguments in support of the proposal);
• The (working) contributions that the editors feel they can count on, along with the names of the authors and the (working) titles of the articles.

Please note that the proposals will be first printed and submitted to the Museum’s Secretariat and then presented to the Scientific Committee in October 2020 for review and acceptance.

The call for theme proposals will also be published on the Review’s website thus enabling academics not affiliated with the Museum of the Romanian Peasant to submit proposals.

Please find below important information on the responsibilities of the editors of the thematic issues.

To ensure that the journal is published on time, the following editorial timetable must be observed:

- 15th of January 2021/2022: the 27th or 28th theme is announced; it is posted online and on various groups of specialized academics from the Museum’s database;
- 1st of May 2021/2022: deadline for receiving proposal abstracts; selection by the editors of the issue;
- 30th of November 2021/2022: deadline for receiving final papers; launch of the evaluation process;
- 1st of February – 30th of April 2022/2023: peer review;
- May-June 2022/2023: authors edit their papers and submit the final versions;
- July – 15 September 2022/2023: proofreading;
- 15 September – 15 October 2022/2023: the issue is prepared for printing.

Responsibilities of the editors of the thematic issue:

1) To make sure that the theme proposals are submitted in English or French.

2) To supervise the academic review-editing process:

a. To select the proposals after studying the abstracts submitted by the authors;
b. To provide a list of researchers in the field (minimum 20 persons) who could ensure the peer review process;
c. To make sure that each article is evaluated under double-blind peer review, to submit the article to the two reviewers (researchers in the field) and to maintain communications with them;
d. To write the Introduction to the thematic issue (providing theoretical support for the proposed theme and introducing the issue);
e. To provide an overall graphic design of the issue, apart from the illustrations included in the volume (interstitial images, cover photo, etc.).

3) To assist with editing by supervising the page layout process.

4) To organize and host the launch event after the publication of the thematic issue.

Past themes of the MARTOR Review have included:

Issue no. 16/2011 – Towards an Anthropology of Success;
17/2012 – Everyday Life during Communism. History, Memory, Oblivion;
18/2013 – Remembering Childhood;
19/2014 – The Agrarian Question – a Historical and Political Economy Outlook;
20/2015 – Bodies – Matter – Narratives of Corporeality;
21/2016 – A Place for Hay. Flexibility and Continuity in Hay Meadow Management;
22/2017 – Back to the Future. Creative Traditions in the 21st Century;
23/2018 – Curating Change in the Museum;
24/2019 – Politics of Memory: the Collecting, Storage, Ownership and Selective Disclosure of Archival Material;
25/2020 – forthcoming: Marriagemaking among Roma in Central and Eastern Europe.

 




înapoi la pagina principală
 
inchis